استاندار چهارمحال و بختیاری در دیدار همایش معاونان آموزشی سراسر کشور بیان کرد :
فاصله و جابجایی بین دو اصل اساسی در تربیت موجب وارد شدن خسارت و ضربه بر پیکره جامعه است.
قاسم سلیمانی 29 مردادماه در جمع معاونان آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور ، به تشریح وضعیت آموزش و تحصیل در قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: در قبل از انقلاب شرایط برای کسب تحصیل و علم آموزی به قدری سخت و مشکل بود که کمتری کسی جرات وارد شدن در این عرصه را داشت.
وی با بیان اینکه در قبل از انقلاب در استان چهارمحال و بختیاری تنها یک دبیرستان وجود داشت، کمبود معلم، فقر و بیچارگی مردم، فشارها و سلطه گری غربی ها و استعمار بر ایران و اشرافیت طلبی را از موانع بر سر راه کسب علم و دانش در ایران دانست.
سلیمانی با اشاره به پیشرفت چشمگیر علم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: در حال حاضر 10 هزار معلم آموزش پرورش و 60 هزار دانشجو تنها در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند و بیش از 10 مرکز دانشگاهی در کشور راه اندازی شده است.
وی بر لزوم آسیب شناسی و تحلیل وضعیت دانشگاه های کشور تاکید کرد و گفت: دانشگاههای ما از نظر کمی پیشرفت های چشمگیر و قابل قبول داشته اما از نظر کیفی همچنان شاهد مشکلات و کاستیها هستیم.
سلیمانی با تاکید بر اینکه پرورش بر آموزش مقدم است، فاصله و جابجایی بین این دو اصل اساسی در تربیت را موجب خسارت و ضربه به پیکره جامعه دانست و گفت: به طور قطع آموزش و پرورش توام با یکدیگر تحول آفرین خواهد بود و یکی از آسیب ها جدایی بین این دو اصل است.
وی اقتصاد مقاومتی را متکی به دانش و توان فارغ تحصیلان دانشگاهی دانست و از عدم تناسب بین رشته های تحصیلی با نیازهای جامعه همچون مسئله اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه یکی از آسیب های موجود در مراکز علمی و آموزشی ما تناسب نداشتن رشته های تحصیلی با نیازهای موجود جامعه است.
استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه متاسفانه شیوه آموزش و رشته های تحصیلی در دانشگاه روال کلاسیک به خود گرفته است، خواستار ساماندهی و هدفمند شدن رشته ها بر اساس نیازهای جامعه شد.
وی با اشاره به کاهش استخدامیها در دولت، این اقدام را به فال نیک گرفت و گفت: خوشبختانه استخدامها در دولت کاهش یافته و دولت در حال کوچک شدن و بخش غیر دولتی در حال رونق گرفتن است
سلیمانی فاصله بین علم تا عمل را یادآور شد و با طرح این سوال که چرا تعداد بیکاران لیسانس و فوق لیسانس ما در کشور فراوان است؟ کاربردی و پژوهش محور نشدن علم را یکی از عوامل ناکارآمد شدن علم دانست.
وی با طرح این سوال که دانشگاه در مسئله آب و گردشگری که نیاز استان است چه تعداد نیروی مجرب و توانمند پرورش داده است گفت: علم باید در عمل خود را نشان بدهد در غیر اینصورت تئوری، حفظ و یادگیری صرف هیچ نقش و تاثیری نخواهد داشت.
سلیمانی گفت: متاسفانه برخی از نظریه های علمی دانشگاه در مرحله اجرا و عمل هیچ گونه کاربرد و هخوانی ندارد، چرا که تنها به دنبال آموزش و یادگیری صرف رفته ایم.
وی ملت ایران را مردمانی ولایت مدار، غیور، همیشه در صحنه و پشتیبان ولایت دانست و بر حفظ شان و جایگاه آنها تاکید کرد و گفت: متاسفانه مردم از سیستم گزینشی ادارات به دلیل باندبازیها، بهانه تراشیها و برخوردهای افراط گونه زده شده اند و این در شان یک جامعه اسلامی نیست .
سلیمانی با بیان اینکه متاسفانه در کشور آن کسانی که قدرت لابی و چانه زنی بیشتر داشته باشند در سیستم ادرای دارای جایگاه هستند، گفت: برخی مواقع در گزینش نیروها به سبک لباس پوشیدن او ایراد می گیرند در حالی که استعدادها و تواناییها و ارزش های درونی افراد دارای اولویت است و باید عادلانه در یک فضای آزمونی تعیین شود.
وی با بیان اینکه استعدادهای فراوانی در جامعه ما قربانی گزینش های غلط و غیر منصفانه شده است، به شیوه گزینش در فرهنگیان نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه سخت گیری های فراوانی در استخدام نیروهای جوان و مستعد در سیستم گزینش آموزش پرورش وجود دارد که موجب دلسردی و نا امیدی در جوانان خواهد شد.
سلیمانی با بیان اینکه برخی ها معیارهای اسلامی را با معیارها و نظرات خود میسنجند گفت: نباید نیروهای مستعد و علاقمند به کار در آموزش و پرورش را با نام اسلام خارج کرد بلکه باید زمینه و موقعیت را برای جذب و گرایش آنها به ارزش ها فراهم کرد.