پردیس بحرالعلوم چهارمحال و بختیاری

شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه(مصوب جلسه دوم شورای پژوهش و فناوری دانشگاه مورخ 01/02/ 1393) :

سیاست های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان

1ـ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان در خدمت هدف اصلی دانشگاه یعنی «ایجاد فرصت ها و زمینه هایی برای کسب شایستگی­ های حرفه ­ای معلمان» یعنی در خدمت آموزشگری است. پژوهش­ های دانشگاه فرهنگیان از این حیث با تمرکز محوری بر جهت­گیری تخصصی و وجه ممیز (برند) دانشگاه برنامه­ ریزی و دنبال می­شود و در خدمت آموزش عملی دانشجویان برای پژوهش هم خواهند بود. بنابراین پژوهش در دانشگاه، مساله محور خواهد بود و دو زمینه اصلی پژوهش شامل «تربیت معلم» و «آموزش رشته­ های علمی» است.

2ـ پژوهش در دانشگاه معطوف به تغییر حیات حرفه­ای مدرسان و دانش­ آموختگان دانشگاه است. چنین پدیده­ای وقتی تحقق می ­یابد که پژوهش در فضای دانشگاه به پدیده­ای آشنا تبدیل گردد و به گونه­ای جریان یابد که «پژوهش به مثابه فرهنگ آموزش» ظهور کند. در این شرایط است که دانشگاه فرهنگیان می­ تواند به آرمان خود که تربیت معلم طراز جمهوری اسلامی است، برسد.

4ـ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان با مشارکت حداکثری اعضای هیات علمی، مدرسان و دانشجویان و با تمرکز بر اصل «مساله­ گرایی» انجام می شود.

5ـ برای انعقاد قرارداد، طرح های پژوهشی دانشگاه در دو دسته قرار می­گیرند: الف) طرح­هایی که با اعتبارات داخلی دانشگاه به انجام می­رسند و ب) طرح­هایی که از طریق انعقاد قرارداد با موسسات و جذب اعتبار بیرونی اجرا می­شوند. جهت اجرای طرح­های نوع الف فقط با اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه و اعضای هیات علمی سایر دانشگاه­ها و موسسات آموزشی و پژوهشی انعقاد قرارداد می­شود اما در طرح­های نوع ب، علاوه بر اشخاص مذکور انعقاد قرارداد با سایر پژوهشگران نیز مجاز است.

6ـ موضوعات پژوهشی دانشگاه در دو دسته قرار می­گیرند: دسته اول شامل موضوعاتی است که گروه­های علمی به تناسب حوزه تخصصی خود، انجام آنها را ضروری تشخیص می­دهند. دسته دوم شامل موضوعاتی است که در حوزه ­های مورد نظر شورای پژوهشی و فناوری مطرح می­شوند. این گونه حوزه ­های دارای اولویت را شورای پژوهشی به صورت سالیانه، اعلام می­کند.

7ـ پژوهش­ های دانشگاه در گستره زمانی (از گذشته تا آینده) را شامل می­شوند و علاوه بر بررسی و ارزیابی وضعیت حال، به بررسی­ های تاریخی نیز می ­پردازند. در این گستره عمل پژوهشی، حوزه­ های پژوهشی مورد نظر شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه در سال 1393 بدین شرح  دسته بندی می شوند:

  • دسته نخست: با محوریت برنامه های درسی، آموزش و یادگیری
    • پژوهش های ناظر به تولید و تدوین یا روزآمدسازی و کارآمدسازی برنامه های درسی (برنامه قصدشده)
    • تولید مواد و منابع آموزشی (کتاب های درسی) بر مبنای برنامه درسی قصدشده در قالب طرح پژوهشی (پژوهش توسعه ای)
    • پژوهش های ناظر به شناخت اقتضائات حیات اجتماعی و نظام آموزشی از حیث نیازهای یادگیری برای موثر و موفق بودن دانش آموختگان در آینده (نیازشناسی چندجانبه) برای اصلاح برنامه های درسی
    • پژوهش های ناظر به برنامه درسی اجراشده در ابعاد مرتبط با
      • دانشجو؛ حس و نگاه و نظر و کیفیت تجربه
      •  استاد؛ کیفیت آموزش، نوآوری ها، آموزش پژوهی، تجارب خاص، رضایت از کار و ...
      • کتب و منابع درسی/ آموزشی
      • کیفیت خدمات آموزشی، کتابخانه و ...
      • کیفیت کارورزی
      • کیفیت تعاملات آموزش و یادگیری در فضای دانشگاه
      • فرهنگ یاددهی یادگیری (برنامه درسی)
    • پژوهش های ناظر به برنامه درسی کسب شده/ تجربه شده
      • از بعد عملکردها (بویژه در سطح کلاس درس)
      • از بعد جو و بافت فرهنگی حاکم بر محیط (برنامه درسی پنهان)
      • از بعد برنامه های غیر رسمی در حوزه پژوهش و فناوری، آموزشی و فرهنگی
      • از بعد ارزش های تحقق یافته در باورهای دانش آموختگان
    • شناسایی ابتکارات و نوآوری های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجوئی، پشتیبانی و رفاهی (با چارچوب پژوهشی ثابت و کشوری)
    • پژوهش های ناظر به مدیریت آموزش (کلاس درس)
      • سبک­ های مدیریت کلاس درس
      • جو سازمانی و بافت فرهنگی حاکم بر محیط مدرسه
      • انگیزش و رضایت شغلی
      • بهسازی سازمانی
  • دسته دوم: پژوهش های مربوط به تصمیم گیری های مدیریتی (مقدم بر وضع مقررات یا صدور بخشنامه ها) و با هدف ارتقاء سطح کیفی خدمات پشتیبانی به گروه های ذینفع (دانشجویان، کارکنان، استادان)
    • بررسی وضعیت معاونت ها و مدیریت ها در سازمان مرکزی
    • بررسی وضعیت پردیس ها/ مراکز در استان ها
    • ارزشیابی وضعیت جاری مولفه های مهم از جمله بخش های پشتیبانی، یادگیری و آموزش
  • اعتبارسنجی برنامه ها و طرح های اجرایی
  • سنجش های روانی ـ اجتماعی ـ فرهنگی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی/ مدرسان
    • سنجش های مستمر متغیرهای اساسی مخصوصا وضعیت سلامت روانی و باورهای معلمی
    • سنجش های متناوب به تناسب مساله های نوظهور
  • دسته سوم: پژوهش در خدمت نیازهای اجتماعی

پژوهش های مرتبط با رسالت دانشگاه مخصوصا در حوزه آموزش و پرورش

پژوهش های مرتبط با توانمندی اعضاء در خدمت ایفای نقش اجتماعی دانشگاه و فرصت سازی برای ارتقای اعضا