شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه(مصوب جلسه دوم شورای پژوهش و فناوری دانشگاه مورخ 01/02/ 1393) :
سیاست های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان
1ـ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان در خدمت هدف اصلی دانشگاه یعنی «ایجاد فرصت ها و زمینه هایی برای کسب شایستگی های حرفه ای معلمان» یعنی در خدمت آموزشگری است. پژوهش های دانشگاه فرهنگیان از این حیث با تمرکز محوری بر جهتگیری تخصصی و وجه ممیز (برند) دانشگاه برنامه ریزی و دنبال میشود و در خدمت آموزش عملی دانشجویان برای پژوهش هم خواهند بود. بنابراین پژوهش در دانشگاه، مساله محور خواهد بود و دو زمینه اصلی پژوهش شامل «تربیت معلم» و «آموزش رشته های علمی» است.
2ـ پژوهش در دانشگاه معطوف به تغییر حیات حرفهای مدرسان و دانش آموختگان دانشگاه است. چنین پدیدهای وقتی تحقق می یابد که پژوهش در فضای دانشگاه به پدیدهای آشنا تبدیل گردد و به گونهای جریان یابد که «پژوهش به مثابه فرهنگ آموزش» ظهور کند. در این شرایط است که دانشگاه فرهنگیان می تواند به آرمان خود که تربیت معلم طراز جمهوری اسلامی است، برسد.
4ـ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان با مشارکت حداکثری اعضای هیات علمی، مدرسان و دانشجویان و با تمرکز بر اصل «مساله گرایی» انجام می شود.
5ـ برای انعقاد قرارداد، طرح های پژوهشی دانشگاه در دو دسته قرار میگیرند: الف) طرحهایی که با اعتبارات داخلی دانشگاه به انجام میرسند و ب) طرحهایی که از طریق انعقاد قرارداد با موسسات و جذب اعتبار بیرونی اجرا میشوند. جهت اجرای طرحهای نوع الف فقط با اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه و اعضای هیات علمی سایر دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی انعقاد قرارداد میشود اما در طرحهای نوع ب، علاوه بر اشخاص مذکور انعقاد قرارداد با سایر پژوهشگران نیز مجاز است.
6ـ موضوعات پژوهشی دانشگاه در دو دسته قرار میگیرند: دسته اول شامل موضوعاتی است که گروههای علمی به تناسب حوزه تخصصی خود، انجام آنها را ضروری تشخیص میدهند. دسته دوم شامل موضوعاتی است که در حوزه های مورد نظر شورای پژوهشی و فناوری مطرح میشوند. این گونه حوزه های دارای اولویت را شورای پژوهشی به صورت سالیانه، اعلام میکند.
7ـ پژوهش های دانشگاه در گستره زمانی (از گذشته تا آینده) را شامل میشوند و علاوه بر بررسی و ارزیابی وضعیت حال، به بررسی های تاریخی نیز می پردازند. در این گستره عمل پژوهشی، حوزه های پژوهشی مورد نظر شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه در سال 1393 بدین شرح دسته بندی می شوند:
- دسته نخست: با محوریت برنامه های درسی، آموزش و یادگیری
- پژوهش های ناظر به تولید و تدوین یا روزآمدسازی و کارآمدسازی برنامه های درسی (برنامه قصدشده)
- تولید مواد و منابع آموزشی (کتاب های درسی) بر مبنای برنامه درسی قصدشده در قالب طرح پژوهشی (پژوهش توسعه ای)
- پژوهش های ناظر به شناخت اقتضائات حیات اجتماعی و نظام آموزشی از حیث نیازهای یادگیری برای موثر و موفق بودن دانش آموختگان در آینده (نیازشناسی چندجانبه) برای اصلاح برنامه های درسی
- پژوهش های ناظر به برنامه درسی اجراشده در ابعاد مرتبط با
- دانشجو؛ حس و نگاه و نظر و کیفیت تجربه
- استاد؛ کیفیت آموزش، نوآوری ها، آموزش پژوهی، تجارب خاص، رضایت از کار و ...
- کتب و منابع درسی/ آموزشی
- کیفیت خدمات آموزشی، کتابخانه و ...
- کیفیت کارورزی
- کیفیت تعاملات آموزش و یادگیری در فضای دانشگاه
- فرهنگ یاددهی یادگیری (برنامه درسی)
- پژوهش های ناظر به برنامه درسی کسب شده/ تجربه شده
- از بعد عملکردها (بویژه در سطح کلاس درس)
- از بعد جو و بافت فرهنگی حاکم بر محیط (برنامه درسی پنهان)
- از بعد برنامه های غیر رسمی در حوزه پژوهش و فناوری، آموزشی و فرهنگی
- از بعد ارزش های تحقق یافته در باورهای دانش آموختگان
- شناسایی ابتکارات و نوآوری های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجوئی، پشتیبانی و رفاهی (با چارچوب پژوهشی ثابت و کشوری)
- پژوهش های ناظر به مدیریت آموزش (کلاس درس)
- سبک های مدیریت کلاس درس
- جو سازمانی و بافت فرهنگی حاکم بر محیط مدرسه
- انگیزش و رضایت شغلی
- بهسازی سازمانی
- دسته دوم: پژوهش های مربوط به تصمیم گیری های مدیریتی (مقدم بر وضع مقررات یا صدور بخشنامه ها) و با هدف ارتقاء سطح کیفی خدمات پشتیبانی به گروه های ذینفع (دانشجویان، کارکنان، استادان)
- بررسی وضعیت معاونت ها و مدیریت ها در سازمان مرکزی
- بررسی وضعیت پردیس ها/ مراکز در استان ها
- ارزشیابی وضعیت جاری مولفه های مهم از جمله بخش های پشتیبانی، یادگیری و آموزش
- اعتبارسنجی برنامه ها و طرح های اجرایی
- سنجش های روانی ـ اجتماعی ـ فرهنگی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی/ مدرسان
- سنجش های مستمر متغیرهای اساسی مخصوصا وضعیت سلامت روانی و باورهای معلمی
- سنجش های متناوب به تناسب مساله های نوظهور
- دسته سوم: پژوهش در خدمت نیازهای اجتماعی
پژوهش های مرتبط با رسالت دانشگاه مخصوصا در حوزه آموزش و پرورش
پژوهش های مرتبط با توانمندی اعضاء در خدمت ایفای نقش اجتماعی دانشگاه و فرصت سازی برای ارتقای اعضا